Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Οξύ στον Ρέμπραντ, σφαίρες για τον Ντα Βίντσι

Ντα Βίντσι, Μικελάντζελο, Ρέμπραντ, Βελάσκεθ, Πικάσο. Δεν τους αναφέρουμε απλώς επειδή είναι ζωγράφοι. Εργα τους, κάποιων μάλιστα εις διπλούν, συγκαταλέγονται στα δέκα σημαντικότερα όλου του κόσμου που υπέστησαν καταστροφές από αδιαφορία΅...
έλλειψη φροντίδας, βανδαλισμό, ή, ακόμα, και άγνοια.
Πρόκειται για καλλιτεχνήματα, που, μάλιστα, είναι σε κοινή θέα. Για έργα που χρειάστηκαν μήνες ή και χρόνια ώστε να ολοκληρωθούν. Οι δημιουργοί τους, τους μετακένωσαν το ταλέντο και τα συναισθήματά τους. Ωστόσο, κάποια από τα δημιουργήματα αυτά δεν στάθηκαν τυχερά. Ετυχαν απίστευτης αντιμετώπισης, τέτοιας που θα έκανε τα κόκαλα των ζωγράφων να τρίζουν.

Ας δούμε τις δέκα κορυφαίες περιπτώσεις, παγκοσμίως

Πυροβόλησε το Θείο Βρέφος
«Η Παρθένος και το Θείο Βρέφος με την Αγία Αννα και τον Αγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι (1499-1500). Επίσης στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Εκτιμήθηκε 35 εκατομμύρια το 1987, όταν ένας άνδρας αποπειράθηκε να πυροβολήσει τον πίνακα προσπαθώντας να δείξει τον θυμό του «για την πολιτική και οικονομική κατάσταση στη Βρετανία». Το προστατευτικό γυαλί έσπασε και προκλήθηκε ένα σκίσιμο τριών πόντων στο φόρεμα της Παρθένου. Θραύσματα γυαλιού και χαρτιού αφαιρέθηκαν κατά την αποκατάσταση, που δεν έφερε τον πίνακα στην προτέρα του μορφή.

Τραυματισμένη περίπολος
«Νυχτερινή περίπολος» του Ρέμπραντ (1642). Εκτίθεται στο Ριζκς Μουζέουμ στο Αμστερνταμ. Θεωρείται από τους σημαντικότερους πίνακες στον κόσμο και έχει αποτελέσει πόλο πολλών επιθέσεων. Λέγεται ότι παραγγέλθηκε από έναν καπετάνιο κατά τον 17ο αιώνα. Το 1911, ένας άνεργος ναυτικός προσπάθησε να το κόψει με ένα μαχαίρι, χωρίς επιτυχία. Το 1975, ένας καθηγητής κατάφερε να το χαράξει διαγώνια. Αν και αποκαταστάθηκε, τα «τραύματα» φαίνονται. Το 1990, ένας άλλος το ψέκασε με οξύ, αλλά οι φύλακες έδρασαν γρήγορα και δεν έγινε τρύπα...

Ο μεθυσμένος
Αγγείο του Πόρτλαντ (30-20 π.Χ.) Αγνώστου καλλιτέχνη. Είναι κοσμημένο με την τεχνική του καμέο. Φέρει παραστάσεις ανθρώπων και θεών. Αποκαλύφθηκε τον 16ο αιώνα κοντά στη Ρώμη και εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο από το 1810. Το 1845 ένας μεθυσμένος τού πέταξε ένα άλλο έκθεμα, σπάζοντας και τα δύο. Κάποια θραύσματα χάθηκαν και βρέθηκαν αργότερα, οπότε προστέθηκαν κατά την επόμενη συντήρηση, το 1988 και το 1989. Τώρα λίγες από τις φθορές είναι ορατές.

Η άτυχη γοργόνα
«Η μικρή γοργόνα» του Εντουαρντ Ερικσεν (1913). Το άγαλμα αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ατραξιόν της Κοπεγχάγης και έχει υποστεί πολλές επιθέσεις, κυρίως για πολιτικούς λόγους (άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου). Από το 1964 έχει κοπεί το κεφάλι, το χέρι, έχουν αντικατασταθεί και το πρώτο κλάπηκε εκ νέου. Επίσης, το άγαλμα αποκολλήθηκε με δυναμίτιδα από τον βράχο όπου έχει στερεωθεί και έχει βαφτεί επανειλημμένα. Κατά πάσα πιθανότητα είναι το πιο πολύπαθο έργο τέχνης στη Γη.

Σφυριές στην «Πιετά»
Η «Πιετά» του Μικελάντζελο (1489-99). Δέκα χρόνια πήρε στον κορυφαίο καλλιτέχνη της Αναγέννησης η κατασκευή του. Το υπέροχο αυτό γλυπτό βρίσκεται στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό. Η σοβαρότερη επίθεση εναντίον του έγινε το 1972, οπότε ένας γεωλόγος που αντιμετώπιζε ψυχολογικά προβλήματα το χτύπησε με σφυρί φωνάζοντας «Είμαι ο Χριστός».

Επίθεση στη Δανάη
«Δανάη» του Ρέμπραντ (1643). Στο μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. Παριστάνεται η μητέρα του Περσέα καθώς καλωσορίζει τον Δία. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε τη σύζυγό του ως μοντέλο, αλλά αμέσως μετά έσβησε το πρόσωπο και έβαλε αυτό της ερωμένης του. Το 1985, ένας επισκέπτης μαχαίρωσε το στομάχι και τους μηρούς της Δανάης και έριξε επάνω στον καμβά θειικό οξύ. Η επιδιόρθωση κράτησε δώδεκα χρόνια.

Κατά... λάθος
«Ο ηθοποιός» του Πικάσο (1904). Εκτίθεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης από το 1952. Η εμπορική του αξία ανέρχεται σε 130 εκατομμύρια δολάρια. Το 2010 μία γυναίκα έπεσε πάνω στον πίνακα και του προξένησε σχίσιμο δύο πόντων. Προφανώς, η πιο ακριβή ζημιά που έγινε σε έργο τέχνης... Το καλύτερο; Δεν τιμωρήθηκε, επειδή ήταν σαφές πως επρόκειτο για ατύχημα. Εννοείται ότι άκουσε χιλιάδες κατσάδες.

Η πηγή
«Η πηγή» (1917) του Mαρσέλ Ντισάν. Παριστάνει ένα ουρητήριο τοίχου από λευκή πορσελάνη. Αρχικά, έγινε μεγάλη συζήτηση αν είναι έργο τέχνης ή όχι. Με τα πολλά, αποφασίστηκε πως είναι, και φτάσαμε στο 2006, οπότε και πουλήθηκε για 3,6 εκατ. δολάρια. Τον ίδιο χρόνο, ένας 76χρονος καλλιτέχνης το χτύπησε με σφυρί και του προξένησε προβλήματα. Φαίνεται πως είχε εμμονή, αφού είχε ουρήσει μέσα σε αυτό 13 χρόνια πριν, κατά τη διάρκεια έκθεσης στη γαλλική Νιμ.

Πλήγωσε την Αφροδίτη
«Η Αφροδίτη που καθρεφτίζεται» του Βελάσκεθ (1647-51). Το μοναδικό γυμνό του Ισπανού ζωγράφου που σώζεται. Το 1914, η Μαίρη Ρίτσαρντσον, μία σουφραζέτα η οποία μετά μπήκε επικεφαλής του τμήματος γυναικών στη Βρετανική Ενωση Φασιστών, μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και έκανε επίθεση. Αφησε επτά μαχαιριές στην πλάτη της Αφροδίτης, χωρίς να προλάβουν οι φύλακες να την αντιμετωπίσουν, αν και είχαν προειδοποιηθεί ότι το έργο είναι στόχος.

«Τυφλό» όνειρο
«Το όνειρο» του Πάμπλο Πικάσο (1932). Είναι προσωπογραφία της ερωμένης του Ισπανού ζωγράφου, Μαρί-Τερέζ Γουόλτερ. Καταστράφηκε το 2006 από τον ιδιοκτήτη της, Στιβ Λιν, ιδιοκτήτη καζίνο και κτηματομεσίτη. Επρόκειτο να το πουλήσει για 139 εκατομμύρια δολάρια, αλλά το χτύπησε με τον αγκώνα, προξενώντας του σκίσιμο μικρότερο του ενός πόντου. Είχε μια δικαιολογία, καθώς πάσχει από ανίατη ασθένεια των ματιών, που οδηγεί σε τύφλωση. Αποφάσισε, εντέλει, να μη δώσει το έργο, αλλά να καταβάλει, ο ίδιος, 90 χιλιάδες δολάρια για την αποκατάστασή του. Μήπως τελικά αυτή ήταν η πιο ακριβή ζημιά σε έργο τέχνης;

Πηγή ΕΘΝΟΣonline

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υπενθυμίζουμε ότι δεν δημοσιεύουμε ακραία σχόλια υβριστικού ή προσβλητικού περιεχομένου. Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να γράφουν τα σχόλια τους σε Ελληνικά και οχι σε greeklish.