Σάββατο 14 Μαΐου 2011

«Μάχη» για την ετικέτα από εταιρείες προϊόντων διατροφής

Στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και του «συμφέροντος του καταναλωτή», το ευρωπαϊκό λόμπι των αγροτικών διατροφικών προϊόντων μάχεται για τον έλεγχο του περιεχομένου και της εμφάνισης των ετικετών των προϊόντων. Στη διαμάχη αυτή, ωστόσο, απουσιάζει η άποψη των Ευρωπαίων καταναλωτών, όπως επισημαίνει η...γαλλική ιστοσελίδα «Rue89».

Ίσως κάποιοι θυμούνται τον αγώνα που χάθηκε τον περασμένο χρόνο από τις οργανώσεις προστασίας του καταναλωτή στις Βρυξέλλες. Το ευρωκοινοβούλιο είχε απορρίψει τότε ένα σύστημα ετικετών με την ονομασία «φανάρια σηματοδότησης»:
-Το πράσινο φως έδειχνε ότι το προϊόν είναι καλό από πλευράς θρεπτικών στοιχείων.
-Το πορτοκαλί φως υποδήλωνε ένα μέτριο διατροφικά προϊόν.
-Το κόκκινο έδειχνε ότι το φαγητό είναι πρόχειρο (junk food).


Κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ ξεκάθαρο για τους καταναλωτές και ως εκ τούτου πολύ δυσάρεστο για τις βιομηχανίες τροφίμων, που ένιωσαν να απειλούνται από το κόκκινο ή το πορτοκαλί «σήμα».

Παράλληλα, με ευρωπαϊκή απόφαση, από τον Ιούλιο οι πιο μικρές μερίδες θα εξαιρούνται από την υποχρέωση να αναγράφουν τα θρεπτικά στοιχεία στις ετικέτες τους. Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, καθώς οι ατομικές μερίδες τροφίμων αναμένεται να πολλαπλασιαστούν.

Μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού, η Συνομοσπονδία Βιομηχανιών Γεωργικών Τροφίμων (CIAA), που εκπροσωπούσε τα συμφέροντά τους στις Βρυξέλλες και σε διεθνείς οργανισμούς, καλωσόρισε την απόφαση αυτή.

Όμως το λόμπι των διατροφικών προϊόντων προσπαθεί να κερδίσει και κάποια άλλα προνόμια. Για παράδειγμα βρίσκει εξοργιστικό το γεγονός ότι ο νόμος θέτει ελάχιστο όριο στο μέγεθος των γραμμάτων για τις υποχρεωτικές αναφορές των θρεπτικών στοιχείων. Ένα άλλο σημείο που θίγει η CIAA είναι ότι δεν υπάρχει λόγος να αναφέρεται στην ετικέτα η ποσότητα των trans λιπαρών (των κακών λιπαρών).

Η CIAA αντιτίθεται επίσης στην περιγραφή της ποσότητας των θρεπτικών στοιχείων ανά 100 γραμμάρια ή ml. Ισχυρίζεται ότι αυτό ταλαιπωρεί τους καταναλωτές οι οποίοι, όπως λέει, δεν έχουν ανάγκη τέτοιες πληροφορίες να τους διαταράσσουν τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ.

Κατ' αυτό τον τρόπο, η CIAA αγνοεί επιδεικτικά την επιθυμία της πλειοψηφίας των Ευρωπαίων καταναλωτών, που σύμφωνα με ιρλανδική επίσημη έρευνα, θέλουν να γνωρίζουν όχι μόνο τις ακριβείς ποσότητες των θρεπτικών στοιχείων των προϊόντων που καταναλώνουν, αλλά και τη γεωγραφική τους προέλευση.
tvxs.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υπενθυμίζουμε ότι δεν δημοσιεύουμε ακραία σχόλια υβριστικού ή προσβλητικού περιεχομένου. Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να γράφουν τα σχόλια τους σε Ελληνικά και οχι σε greeklish.