Γράφει ο Κοσμάς Χρήστος
Ο εκπαιδευτικός Καλλικράτης είναι ήδη εδώ. Με τη φράση αυτή τιτλοφορούσαμε το άρθρο πριν από δύο εβδομάδες. Μόνο λίγες ημέρες μετά, το Υπουργείο Παιδείας την επιβεβαίωσε πλήρως. Τόσο στο συμβολικό,όσο και κυρίως στο ουσιαστικό επίπεδο. Δηλαδή στο περιεχόμενο του σχεδίου που παρουσίασε για τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις σχολικών μονάδων σε ολόκληρη τη χώρα. Έτσι και στο Νομό Καστοριάς τα δεδομένα στον χώρο της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατρέπονται σημαντικά.
Όπως ήταν αναμενόμενο, οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης προκάλεσαν αντιδράσεις. Η εκπαιδευτική κοινότητα, διδάσκοντες και μαθητές, βρίσκονται σε αναβρασμό. Με διάφορα μέσα και εκδηλώσεις εκφράζουν τη διαφωνία τους. Από κοντά και εξίσου δυναμικά οι γονείς. Όλοι γίναμε μάρτυρες των έντονων διαμαρτυριών τους και στην περιοχή μας. Εικόνες που μάλλον θα δούμε αρκετές φορές ακόμη στο προσεχές μέλλον, αφού η ελπίδα για την τροποποίηση του κυβερνητικού σχεδίου πεθαίνει τελευταία.
Πέρα όμως από όσα συνήθως μας απασχολούν, υπάρχουν κι άλλες διαστάσεις του εκπαιδευτικού Καλλικράτη, όπως η εγκατάλειψη αρκετών σχολικών μονάδων. Παλαιά ή καινούργια, με προβλήματα ή σύγχρονα και εξοπλισμένα, πολλά σχολεία θα κλείσουν και θα πάψουν να χρησιμοποιούνται. Κτίρια που συνήθως βρίσκονται στο κέντρο ή σε προνομιακά σημεία στους περισσότερους οικισμούς. Εγκαταστάσεις που συγκεντρώνουν αρκετά πλεονεκτήματα και τώρα κινδυνεύουν να εγκαταλειφτούν στη δίνη του χρόνου και της αδιαφορίας.
Επομένως, οφείλουμε από τώρα να εξετάσουμε τη μελλοντική χρήση των σχολικών κτιρίων. Οι δημοτικές και τοπικές αρχές ως καθ’ ύλην αρμόδιες, οφείλουν να προετοιμάσουν την αξιοποίησή τους στη βάση των αναγκών κάθε οικισμού και του Δήμου ευρύτερα. Διαφορετικά τα πάμπολλα παραδείγματα με δημόσια κτίρια που παραμένουν ανεκμετάλλευτα θα επαναληφθούν ξανά. Το φάντασμα των Ολυμπιακών ακινήτων θα διαχυθεί σε ολόκληρη την Ελληνική περιφέρεια, στοιχειώνοντας τις τοπικές κοινωνίες.
Δεύτερη απόρροια θα είναι οι αυξημένες ανάγκες για τη μεταφορά των μαθητών. Αν μέχρι σήμερα για τη μετακίνηση των μαθητών από τα χωριά τους στα σχολεία απαιτούνταν αρκετά ποσά, στο εξής αυτά θα πολλαπλασιαστούν. Επιπλέον, η ευθύνη καταβολής τους περιέρχεται πλέον στους Δήμους. Από τις Περιφέρειες και τις καταργηθείσες Νομαρχίες, στο εξής οι οργανισμοί του πρώτου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης θα είναι επιφορτισμένοι με την αποστολή αυτή.
Συνεπώς, οι δημοτικές αρχές οφείλουν από τώρα να εξετάσουν τους τρόπους μετακίνησης των μαθητών. Μία εναλλακτική είναι με τη συνεργασία των Κ.Τ.Ε.Λ. και των ταξί. Λύση που εφαρμόστηκε κατά κόρον στο παρελθόν, αλλά προκάλεσε αρκετά προβλήματα ιδίως στους επαγγελματίες. Κυριότερο, η μη εξόφλησή τους για τις υπηρεσίες που προσέφεραν. Ακόμη και σήμερα τους οφείλονται υπέρογκα ποσά, τα οποία θα πρέπει να τα καταβάλλουν οι Δήμοι με τα ήδη οξυμένα οικονομικά τους προβλήματα. Άρα, πρέπει παράλληλα να πέσουν στο τραπέζι κι άλλες εναλλακτικές, όπως για παράδειγμα η μεταφορά των μαθητών με τα μέσα (λεωφορεία, βαν, αυτοκίνητα) που ήδη διαθέτουν οι Δήμοι.
Η έγκαιρη προετοιμασία για τα μελλοντικά δεδομένα είναι επιβεβλημένη. Οι δημοτικές αρχές δεν έχουν την πολυτέλεια του χρόνου. Σίγουρα το έχουν αντιληφθεί. Αν προτιμούν να προλαμβάνουν τις καταστάσεις και να τις διαχειρίζονται με τους δικούς τους όρους, χωρίς να αναγκάζονται καθυστερημένα και εκ των υστέρων να παρεμβαίνουν, τώρα είναι η ώρα της δράσης. Αν θέλουν να μην τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις, αλλά να τις διαμορφώνουν, η προετοιμασία και η άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών είναι επιτακτική.
Άλλωστε των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν.
Πηγή:xrkosmas.blogspot.com
Ο εκπαιδευτικός Καλλικράτης είναι ήδη εδώ. Με τη φράση αυτή τιτλοφορούσαμε το άρθρο πριν από δύο εβδομάδες. Μόνο λίγες ημέρες μετά, το Υπουργείο Παιδείας την επιβεβαίωσε πλήρως. Τόσο στο συμβολικό,όσο και κυρίως στο ουσιαστικό επίπεδο. Δηλαδή στο περιεχόμενο του σχεδίου που παρουσίασε για τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις σχολικών μονάδων σε ολόκληρη τη χώρα. Έτσι και στο Νομό Καστοριάς τα δεδομένα στον χώρο της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατρέπονται σημαντικά.
Όπως ήταν αναμενόμενο, οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης προκάλεσαν αντιδράσεις. Η εκπαιδευτική κοινότητα, διδάσκοντες και μαθητές, βρίσκονται σε αναβρασμό. Με διάφορα μέσα και εκδηλώσεις εκφράζουν τη διαφωνία τους. Από κοντά και εξίσου δυναμικά οι γονείς. Όλοι γίναμε μάρτυρες των έντονων διαμαρτυριών τους και στην περιοχή μας. Εικόνες που μάλλον θα δούμε αρκετές φορές ακόμη στο προσεχές μέλλον, αφού η ελπίδα για την τροποποίηση του κυβερνητικού σχεδίου πεθαίνει τελευταία.
Πέρα όμως από όσα συνήθως μας απασχολούν, υπάρχουν κι άλλες διαστάσεις του εκπαιδευτικού Καλλικράτη, όπως η εγκατάλειψη αρκετών σχολικών μονάδων. Παλαιά ή καινούργια, με προβλήματα ή σύγχρονα και εξοπλισμένα, πολλά σχολεία θα κλείσουν και θα πάψουν να χρησιμοποιούνται. Κτίρια που συνήθως βρίσκονται στο κέντρο ή σε προνομιακά σημεία στους περισσότερους οικισμούς. Εγκαταστάσεις που συγκεντρώνουν αρκετά πλεονεκτήματα και τώρα κινδυνεύουν να εγκαταλειφτούν στη δίνη του χρόνου και της αδιαφορίας.
Επομένως, οφείλουμε από τώρα να εξετάσουμε τη μελλοντική χρήση των σχολικών κτιρίων. Οι δημοτικές και τοπικές αρχές ως καθ’ ύλην αρμόδιες, οφείλουν να προετοιμάσουν την αξιοποίησή τους στη βάση των αναγκών κάθε οικισμού και του Δήμου ευρύτερα. Διαφορετικά τα πάμπολλα παραδείγματα με δημόσια κτίρια που παραμένουν ανεκμετάλλευτα θα επαναληφθούν ξανά. Το φάντασμα των Ολυμπιακών ακινήτων θα διαχυθεί σε ολόκληρη την Ελληνική περιφέρεια, στοιχειώνοντας τις τοπικές κοινωνίες.
Δεύτερη απόρροια θα είναι οι αυξημένες ανάγκες για τη μεταφορά των μαθητών. Αν μέχρι σήμερα για τη μετακίνηση των μαθητών από τα χωριά τους στα σχολεία απαιτούνταν αρκετά ποσά, στο εξής αυτά θα πολλαπλασιαστούν. Επιπλέον, η ευθύνη καταβολής τους περιέρχεται πλέον στους Δήμους. Από τις Περιφέρειες και τις καταργηθείσες Νομαρχίες, στο εξής οι οργανισμοί του πρώτου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης θα είναι επιφορτισμένοι με την αποστολή αυτή.
Συνεπώς, οι δημοτικές αρχές οφείλουν από τώρα να εξετάσουν τους τρόπους μετακίνησης των μαθητών. Μία εναλλακτική είναι με τη συνεργασία των Κ.Τ.Ε.Λ. και των ταξί. Λύση που εφαρμόστηκε κατά κόρον στο παρελθόν, αλλά προκάλεσε αρκετά προβλήματα ιδίως στους επαγγελματίες. Κυριότερο, η μη εξόφλησή τους για τις υπηρεσίες που προσέφεραν. Ακόμη και σήμερα τους οφείλονται υπέρογκα ποσά, τα οποία θα πρέπει να τα καταβάλλουν οι Δήμοι με τα ήδη οξυμένα οικονομικά τους προβλήματα. Άρα, πρέπει παράλληλα να πέσουν στο τραπέζι κι άλλες εναλλακτικές, όπως για παράδειγμα η μεταφορά των μαθητών με τα μέσα (λεωφορεία, βαν, αυτοκίνητα) που ήδη διαθέτουν οι Δήμοι.
Η έγκαιρη προετοιμασία για τα μελλοντικά δεδομένα είναι επιβεβλημένη. Οι δημοτικές αρχές δεν έχουν την πολυτέλεια του χρόνου. Σίγουρα το έχουν αντιληφθεί. Αν προτιμούν να προλαμβάνουν τις καταστάσεις και να τις διαχειρίζονται με τους δικούς τους όρους, χωρίς να αναγκάζονται καθυστερημένα και εκ των υστέρων να παρεμβαίνουν, τώρα είναι η ώρα της δράσης. Αν θέλουν να μην τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις, αλλά να τις διαμορφώνουν, η προετοιμασία και η άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών είναι επιτακτική.
Άλλωστε των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν.
Πηγή:xrkosmas.blogspot.com
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υπενθυμίζουμε ότι δεν δημοσιεύουμε ακραία σχόλια υβριστικού ή προσβλητικού περιεχομένου. Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να γράφουν τα σχόλια τους σε Ελληνικά και οχι σε greeklish.