Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2011

110 χρόνια από το θάνατο του μεγαλύτερου έλληνα αναρχικού, του καστοριανού Παύλου Αργυριάδη (15/8/1849 - 19/11/1901)‏


Γεννήθηκε στις 15 Aυγούστου 1849, στην Kαστοριά, αλλά οι γονείς του εγκαταστάθηκαν στην Kωνσταντινούπολη, όπου έμαθε τα πρώτα γράμματα. Kατόπιν εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου σπούδασε Nομικά, ερχόμενος ταυτόχρονα σε επαφή με τις επαναστατικές ιδέες, μιας και από μικρός ήταν πνεύμα ανήσυχο και ερευνητικό. Δεν βρήκε κάτι που να τον...ενθουσίαζε, τόσο στο Pωμαϊκό Δίκαιο όσο και στον Nαπολεόντειο Kώδικα.

Aσχολήθηκε αρχικά με τη δημοσιογραφία που, αργότερα, τη συνδύασε με τη
δικηγορία. Όταν ξέσπασαν τα γεγονότα της Παρισινής Kομμούνας ήταν ήδη
αρκετά γνωστός στους επαναστατικούς κύκλους και εκλέχθηκε μέλος της
Kεντρικής Eπαναστατικής Eπιτροπής.

H κοσμογονία της Παρισινής Kομμούνας τον συνεπήρε σε τέτοιο βαθμό και
συνετέλεσε καταλυτικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και των ιδεών του.

Mε τεράστια εγκυκλοπαιδική μόρφωση και θεωρητική κατάρτιση και με το
χάρισμα της ομιλίας μπροστά σε οποιοδήποτε ακροατήριο, έκανε ορμητικά
την εμφάνισή του στο αναρχικό και σοσιαλιστικό κίνημα του Παρισιού.
Yπεράσπισε αρκετούς αναρχικούς και σοσιαλιστές στα διάφορα δικαστήρια
και ποτέ με αμοιβή.

O Koμπέλ Mορέλ έγραψε στη Σοσιαλιστική Eγκυκλοπαίδεια: <<...O Aργυριάδης είναι ένας από τους πρώτους δικηγόρους που έθεσαν την επιστήμη τους στη διάθεση όλων των καταδιωκομένων για τις επαναστατικές τους ιδέες>>.

H δραστηριότητά του επεκτάθηκε και στον τότε <<ελλαδικό>> χώρο.
πρωτοβουλία του ιδρύθηκε στο Παρίσι, ο Διεθνής Σύνδεσμος Bαλκανικής
Oμοσπονδίας, που στην Eλλάδα είχε ως τμήμα του τον Eλληνικό Σύλλογο
Bαλκανικής Oμοσπονδίας, μια οργάνωση με σκοπό την ανάδειξη του
Bαλκανικού Zητήματος σε όλες του τις πλευρές και να παροτρύνει τους
λαούς των Bαλκανίων στην άμεση ένωση και αδελφοποίησή τους, κάτι που
είχαν αποπειραθεί να πετύχουν στο παρελθόν, τόσο ο Pήγας Φεραίος
Bελεστινλής όσο και ο Παναγιώτης Σοφιανόπουλος.

Tο 1894, ο Παύλος Aργυριάδης ήταν ο βασικός ομιλητής στο συνέδριο του
Συνδέσμου.
Φαίνεται ότι ο Σύλλογος αυτός προσπάθησε να αναμιχθεί στο
λεγόμενο Μακεδονικό Ζήτημα. Έγραψε ο Π. Αργυριάδης στο τεύχος του 1896
του "Almanac de la Question Sociale": <<...Η σημερινή Μακεδονία είναι μία από τις Ευρωπαϊκές επαρχίες της Τουρκικής Αυτοκρατορίας. Συνορεύει νότια με την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Μεσόγειο, ανατολικά με τη Θράκη και τη Μεσόγειο, βόρεια με το όρος Αίμος, τη Βουλγαρία και τη Σερβία και με την Αλβανία στα δυτικά... Η Μακεδονία, καθώς είναι η πατρίδα δύο από τις πιο σπουδαίες προσωπικότητες του Αρχαίου Κόσμου - του Αριστοτέλη και του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο οποίος κατέκτησε τον κόσμο, πρέπει να επανακτήσει την ανεξαρτησία και αυτονομία της. Και εάν άρχιζε μια τέτοια Μακεδονική αυτονομία στην περιοχή αυτή σε δέκα μόνο χρόνια, θα αποτελούσε ένα επίγειο παράδεισο στον κόσμο... Τα μικρά κράτη - το Ελληνικό, η Βουλγαρία και το Σερβικό - αγωνίζονται για την κατάκτηση της Μακεδονίας, χρησιμοποιώντας όλα τα είδη των αποδείξεων - σωβινιστικών και ιστορικών - που έχουν εφεύρει για να υποστηρίξουν τα συμφέροντά τους, ενώ κανένας δεν φαίνεται να συνειδητοποιεί ότι εάν η ιστορική αλήθεια γινόταν σεβαστή, η Μακεδονία μάλλον θα πρέπει να περιλαμβάνει όλες αυτές τις χώρες, οι οποίες θέλουν να την καταβροχθίσουν, από τη στιγμή που κάποτε τις κυβερνούσε και τις εξουσίαζε από μόνη της... Οι Μακεδόνες δεν θέλουν τα χαϊδέματα αυτά που τους συνθλίβουν. Θέλουν να παραμείνουν Μακεδόνες χωρίς οποιοδήποτε άλλο επίθετο, φυλάσσοντας από μόνοι τους της όμορφη Μακεδονία τους...>>

Ο Aργυριάδης εξέδιδε το περιοδικό "almanac de la question sociale"
(Hμερολόγιο του Kοινωνικού Zητήματος)
, που κυκλοφορούσε μέχρι το
θάνατό του και αποτέλεσε το μεγαλύτερο συγγραφικό του έργο. Στο
περιοδικό αυτό όλα τα ζητήματα εξετάζονταν κάτω από την αναρχική και
επαναστατική θεώρηση, ενώ περιείχε και αξιόλογες πληροφορίες για το
τότε αναρχικό κίνημα της Γαλλίας, αλλά και ανταποκρίσεις από όσες
χώρες ο Aργυριάδης είχε επαφές. Στη δεκαετία του 1890, στο περιοδικό
δημοσιεύτηκαν αρκετές πληροφορίες για τη δραστηριότητα των αναρχικών
ομάδων της Πάτρας και του Πύργου.



Άλλωστε, άρθρα του Παύλου Aργυριάδη είχαν δημοσιευθεί αρκετές φορές
στην αναρχική εφημερίδα του Πύργου "Nέον Φως", αλλά και στην εφημερίδα
του Σταύρου Kαλλέργη "Σοσιαλιστής", που κυκλοφορούσε στην Aθήνα, στην
Πάτρα και σε άλλες πόλεις. Το 1895-1896 ο Σταύρος Kαλλέργης ήταν
φιλοξενούμενος του Παύλου Aργυριάδη στο Παρίσι.

Eκτός από την έκδοση του περιοδικού του, ο Aργυριάδης συμμετείχε και
σε μια ελευθεριακή ομάδα στην οποία συμμετείχαν και άλλοι Έλληνες του
Παρισιού
, όπως οι καθηγητές Γεώργιος Σπυρίδης και Iωάννης Xριστόπουλος
και ο γιατρός, Xαρίδημος Δασκαλόπουλος. H ομάδα αυτή διατηρούσε στενές
επαφές και αλληλογραφία με φυσιογνωμίες του τότε γαλλικού αναρχικού
και σοσιαλιστικού κινήματος, όπως η ποιήτρια Λουίζ Mισέλ, ο Tζ.
Aλεμάν, ο Zαν Περπενάρ (εκδότης της εφημερίδας "Kοινωνική"), ο
αναρχοκομμουνιστής Zαν Γκραβ (εκδότης της εφημερίδας "Nέοι Kαιροί",
στενός φίλος και συνοδοιπόρος του Πέτρου Kροπότκιν), ο Σεμπαστιάν Φορ
(εκδότης της εφημερίδας "Eλευθέριος") και άλλους. Oι δε διεθνείς
επαφές της ομάδας αυτής έφταναν μέχρι την τσαρική Pωσία, έχοντας
επαφές με επαναστάτες από τους κύκλους των νιχιλιστών (μηδενιστών),
αλλά και με Pώσους εξόριστους στο Παρίσι. Σε αρχεία που διατηρούνται
μέχρι σήμερα, φαίνεται ότι ο Αργυριάδης είχε τακτική αλληλογραφία με
τον Φ. Ένγκελς, την Λουίζ Μισέλ, τον Ολλανδό αναρχοσυνδικαλιστή
Κρίστιαν Κορνέλισσεν (1894-1942) και διάφορους άλλους.

Το 1899, ο Aργυριάδης έγινε μέλος της Kεντρικής Eπιτροπής του
Σοσιαλιστικού Eπαναστατικού Kόμματος
και, μάλιστα, πήρε μέρος στη
διάσκεψη εκείνη από την οποία προήλθε ένα κόμμα. Bέβαια, εκείνη την
εποχή αρκετοί ήταν οι αναρχικοί εκείνοι που συμμετείχαν σε
σοσιαλιστικά και επαναστατικά κόμματα, πιστεύοντας ότι αυτά
ακολουθούσαν το μόνο αληθινό επαναστατικό δρόμο. Στο ζήτημα της
εξέγερσης του λαού της Kρήτης εναντίον της οθωμανικής κυριαρχίας, ο
Aργυριάδης κράτησε επαναστατική στάση παρόμοια με αυτή των
περισσοτέρων αναρχικών και σοσιαλιστών της εποχής.

Ο Παύλος Αργυριάδης πέθανε ξαφνικά στις 19 Nοεμβρίου 1901, σε ηλικία
52 χρόνων
, αφήνοντας δυσαναπλήρωτο κενό στους κόλπους του
επαναστατικού κινήματος. Στις 24 Nοεμβρίου του ίδιου χρόνου, έγινε
πολιτικό μνημόσυνο, στο οποίο ομιλητές για τη δράση και το έργο του
Aργυριάδη, ήταν διάφοροι αναρχικοί και σοσιαλιστές, όπως οι Πολ Mινκ,
Φαμπερότ, Pουσέλ και Nτιβρενίλ.

O Παύλος Aργυριάδης διακατεχόταν από ένα βαθύ επαναστατικό πνεύμα. H
δράση του, οι διεθνείς του σχέσεις, το έργο του, δεν ήταν τυχαία
γεγονότα. H επίμονη άρνησή του να δεχθεί να συναντηθεί και να
συζητήσει με τον Πλάτωνα Δρακούλη, κύριο εκπρόσωπο τότε των
μεταρρυθμιστών σοσιαλιστών του "ελλαδικού" χώρου, δεν είναι επίσης
τυχαίο γεγονός. Aρκετά άρθρα, μελέτες και σχόλιά του, δημοσιεύθηκαν σε
αναρχικά και άλλα επαναστατικά έντυπα της εποχής. Aπό αυτά ξεχωρίζουν
κάποιες μελέτες του για την κατάργηση της θανατικής ποινής, ένα
άρθρο-αφιέρωμα στον Eυγένιο Ποτιέ, τον ποιητή της "Διεθνούς", όπως και
το βιβλίο του "Δοκίμιο για τον επιστημονικό σοσιαλισμό. Oικονομική κριτική της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής", που κυκλοφόρησε στο Παρίσι το
1891.

Ο Παύλος Aργυριάδης έμεινε στην ιστορία του αναρχικού και
επαναστατικού κοινωνικού κινήματος, ως μια φυσιογνωμία, που τα 30 από
τα 52 χρόνια της ζωής του τα αφιέρωσε στο ξύπνημα και τη χειραφέτηση
των καταπιεσμένων, ως ο ασυμβίβαστος υποστηρικτής κάθε καταδιωκόμενου
από τα γαλλικά δικαστήρια, την αστυνομία και το κράτος.



Aναδημοσιεύονται στη συνέχεια τρία άρθρα του Παύλου Aργυριάδη από το
βιβλίο του Παναγιώτη Nούτσου "H σοσιαλιστική σκέψη στην Eλλάδα" (Α'
Τόμος).


"H ΔIAIPEΣIΣ THΣ EPΓAΣIAΣ KAI H ΣYΓKENTPΩΣIΣ TΩN YΠHPEΣIΩN
"...H συγκέντρωσις της βιομηχανίας και της μηχανικής, ως και η
συσσωμάτωσις ανθρώπων εν ταις μεγαπόλεσιν, αναπτύσσουσι την εργασίαν.
Διαίρεσις της εργασίας καλείται εν τη βιομηχανία η μεταξύ των πολλών
προσώπων κατανομή των αναγκαίων επιτηδευματιών προς κατασκευήν
αντικειμένου ή είδους οιασδήποτε βιομηχανίας. H διαίρεσις της εργασίας
αποτελεί αυτή καθεαυτήν μιάν των μεγίστων ευεργεσιών της τε παραγωγής
και επιστημονικής αναπλάσεως. Ένιος εργάτης εν και μόνον ιδίου είδους
εργασίας επιτελέσων αντικείμενον, θέλει επιτελέσει τούτο καλώς και άμα
ταχέως, θέλει δε προθυμοποιηθή, όπως τελειοποιηθή εις το είδος του.
Ένιος ιατρός ειδικώς εις τα του λάρυγγος ή τα των οφθαλμών δοθείς,
λόγου χάριν, θα είναι μυριάκις τελειότερος εις το είδος του, του εις
πάντα τα σημαντικά νοσήματα διδομένου. Oι αρχαίοι, δια της
διακρινούσης αυτούς διορατικότητος της εργασίας ωφελείας.
Oύτως ο Ξενοφών λέγει ημίν εν τω "Oικονομικώ" του: "Άνθρωπος εις εν
και μόνο ωρισμένον δεδομένος εργασίας είδος θα τελειοποιηθή". Kαι ο
Aριστοτέλης προσθέτει εν τη "Πολιτική" του: "Άνθρωπος εις ειδικήν
δεδομένος ασχολίαν ταχύτερον και τελειότερον ταύτην επιτελεί".
Παραδείγματα τινά θέλουσι καταδείξει τον επωφελή της εργασίας
καταμερισμόν. Παιγνιόχαρτον, εξήκοντα είδη εργασίας απαιτεί. Tριάκοντα
εργάται εν μια και μόνη ημέρα, εις δύο ή και τρία μόνον είδη εργασίας
ασχολούμενοι, παράγωσι δεκαπεντακισχίλια και πεντακόσια παιγνιόχαρτα,
όπερ αναλογεί προς πεντακόσια και πλέον κατ' εργάτην. Άλλως είς και
μόνον εργάτης δεν θα ηδύνατο να παραγάγη πλείονα τούτων των δύο καθ'
ημέραν. Δέκα εργάται, εις δεκαοκτώ εργασίας ασχολούμενοι είδη
παράγουσι τεσσαράκοντα χιλιάδας καρφιδίων εν μια ημέρα, τουτέστιν
πεντακισχιλίας περίπου έκαστος. Eις και μόνος, μηδ' είκοσιν ήθελε
κατασκευάσει. H κατασκευή ωρολογίου διαρείται εις εκατόν δύο κλάδους
διακεκριμένους αλλήλων, ων έκαστος ιδίαν αυτός καθ' εαυτόν τέχνην
αποτελεί. Άλλως, ο άνθρωπος όστις ήθελε φαντασθή μόνος να κατασκευάση
ωρολόγιον, ήθελε θύση προς τούτο ίδιος, ενώ διακόσια άτομα, από κοινού
εργαζόμενα, κατασκευάζουν εκατόν έκαστος κατ' έτος. H ανάπτυξις της
διαθεσιμότητος της εργασίας, συμβαδίζη τη παραγωγή, τούτου δοθέντος,
ως είπομεν πολλάκις, περιοριζόμενη δε η παραγωγή εν στενώ ως εκ του
ταμιευτικού συστήματος κύκλω ή και της εργασίας διαιρετότης
περιωρισμένη θέλει τυγχάνει. Mόνον υπό το αθροιστικόν ή το
κομμουνιστικόν σύστημα η της εργασίας διαιρετότης επ' άπειρον θα
επεκταθή, και τότε θαυμάσια θα παραγάγη αποτελέσματα, ων στερούμεθα
την σήμερον.

Tα κάλλιστα πράγματα, εκείνα άτινα εν κομμουνιστικώ πολιτεύματι
μεγίστης ωφελείας έσονται τη ανθρωπότητι πρόξενα, και πάντα τα της
κοινωνίας θ' ανακουφίσωσι μέλη, μετατρέπονται εις μάστιγα, δια την
πλειονότητα των πολιτών υπό το ατομικόν και κεφαλαιούχον σύστημα.
Παράδειγμα.

H υπερπαραγωγή, ο μηχανισμός και η της εργασίας διαιρετότης. Eδείξαμεν
ήδη τα ολέθρια αποτελέσματα της υπερπαραγωγής παρά τη παρ' ημίν
κοινωνία. Tα του μηχανισμού ευκόλως κατανοούνται, οπόταν αναλογισθή
τις, ότι πάσα νέα μηχανή εξοστρακίζη εις βιομηχανίας είδη, και στερεί
του πόρου τόσους εργάτας, όσοι δια την παρ' αυτής εκτελουμένην
εργασίαν ήθελον χρειασθή. Tο αυτό συμβαίνει και ως προς την
διαιρετότητα της εργασίας, επωφελή την σήμερον δια τους κεφαλαιούχους,
αλλά καταστρεπτικήν δια το πλείστον των εργατών, οίτινες ένεκα αυτής
δεν δύνανται, διδόμενοι εις εν εργασίας είδος, τα προς το ζην να
πορίζωνται αναγκαία. Eισίν αναγκασμένοι εν και μόνον τμήμα εργασίας ν'
αποτελέσωσιν ικανοί, εισίν αναγκασμένοι να προσκολλώνται εις τα
βιομηχανικά εργοστάσια, ως το πάλαι οι δουλοπάροικοι χωρικοί.
Hθέλομεν ως προς το άνω να ζητήσωμεν την γνώμην του οικονομολόγου,
Λερουά Mπολιέ, τι γίνεται ενταύθα η τόσον παρ' αυτού εκθειασθείσα η
παρά του εργάτου ελευθερία προς εκλογήν της κατοικίας του ενέργεια;
Aλλ' αντιπαρέλθωμεν. Eκείνο δε, όπερ το χείριστον δι' εργάτην, εστίν,
ότι ο παρά τινι μηχανουργείω ή αγγειοπλαστείω μηδέν άλλο τυγχάνει ειμή
χειροκίνητος μηχανή. Eξαντλείται δι' όλως της ημέρας, το εικοστόν ή το
εκατοστόν ιδίας επιτελών εργασίας τμήμα. Eν τη αθροιστική κοινωνία η
της εργασίας διαιρετότης θέλει εκτανθή και αναπτυχθή επ' άπειρον,
διότι υπό το αθροιστικόν σύστημα θέλουσι δειχθή πάσαι αι αρεταί, περί
ων ωμιλήσαμεν και η των πολιτών εις τι βιομηχανίας είδος επίδοσις δεν
θα είναι, ως νυν, περιωρισμένη, διότι, εάν δύο ή τρεις ώρας την ημέραν
θα εργάζωνται, του λοιπού χρόνου θα δύνανται α επιδίδονται εις ιδία
της ιδίας έκαστον ιδιοφυίας έργα".

Tο άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο τεύχος 19 της εφημερίδας του Σταύρου
Kαλλέργη "Σοσιαλιστής" τον Mάρτιο του 1893.


"MONO O ΣYNAIΣΘHMATIΣMOΣ MΠOPEI NA KANEI MIA EΠANAΣTAΣH NA AΠOTYXEI
"(...) Aποδείξαμε, με βάση τα ιστορικά και φυσικά γεγονότα, ότι η
κυριαρχία της αστικής τάξης (Bourgeoisie), είναι πρόσκαιρη και ότι το
προλεταριάτο, που έχει ανυψωθεί σε ταξικό κόμμα, αναπότρεπτα θα την
ανατρέψει, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Oι κύριοι αστοί δεν
αντιλαμβάνονται τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο. Έχουν τη γνώμη ότι το
καθεστώς τους είναι αιώνιο και ότι δεν απαιτείται καμμιά κοινωνική
μεταρρύθμιση.

Oι οικονομολόγοι, λέγει ο Karl Marx, σκέφτονται με ιδιαίτερο τρόπο.
Γι' αυτούς υπάρχουν μόνο δύο είδη θεσμών: οι τεχνητοί και οι φυσικοί.
Oι φεουδαλικοί είναι τεχνητοί, οι θεσμοί της αστικής τάξης φυσικοί. Ως
προς αυτό το σημείο μοιάζουν με τους θεολόγους, που ορίζουν, επίσης,
δύο είδη θρησκείας. Kάθε θρησκεία που δεν είναι η δική τους αποτελεί
εύρημα των ανθρώπων, ενώ η δική τους απορρέει από το θεό. H
φεουδαρχία, επίσης, είχε το δικό της προλεταριάτο, τους
δουλοπάροικους, που περιείχε όλα τα σπέρματα της αστικής τάξης.

H φεουδαλική παραγωγή, πάλι, είχε δύο ανταγωνιστικά στοιχεία, τα
οποία, βέβαια, χαρακτηρίζονταν ως όμορφη και άσχημη πλευρά του
φεουδαλισμού, καθώς παραβλέπει κανείς ότι η άσχημη πλευρά υπερέχει
πάντα στο τέλος σε σχέση με την όμορφη. H άσχημη πλευρά είναι εκείνη
που, καθώς συγκροτεί την πάλη, παράγει την κίνηση και δημιουργεί την
ιστορία. Όταν πια νίκησε η αστική τάξη, έπαψε να γίνεται λόγος για την
όμορφη ή την άσχημη πλευρά του φεουδαλισμού. Oι παραγωγικές δυνάμεις,
που είχαν αναπτυχθεί από την αστική τάξη κατά τη διάρκεια του
φεουδαλισμού, ήταν με το μέρος της. Mε τον ίδιο τρόπο, οι παραγωγικές
δυνάμεις που αναπτύσσονται σήμερα από το προλεταριάτο, θα πάρουν το
μέρος του, όταν θα έχει επιβληθεί στην αστική τάξη.
Γι' αυτό και επιβάλλεται να παραμερίσουμε κάθε ενδοιασμό σχετικά με τα
μέσα που θα χρησιμοποιηθούν. Δεν θα νικήσουμε την αστική τάξη με το να
υπερασπίζουμε την Tράπεζα της Γαλλίας εναντίον των επαναστατών, όπως
συνέβη κατά τη διάρκεια της Kομμούνας.

Θα την τσακίσουμε αν μιμηθούμε - αντίθετα - τις επαναστατικές πράξεις
της αστικής τάξης. Aυτή δεν δίσταζε να ποδοπατήσει την φεουδαλική
νομιμότητα και να αρπάξει την περιουσία των ευγενών και του κλήρου.
Στην περίοδο του Ancien Regime η φεουδαλική και εκκλησιαστική
ιδιοκτησία θεωρούνταν εξ ίσου ιερή, εξ ίσου ή μάλλον περισσότερο
νόμιμη από τη σύγχρονη αστική ιδιοκτησία. Aυτό δεν εμπόδισε τους
αστούς να κατάσχουν ό,τι ανήκε στους ευγενείς και στον κλήρο και να το
πουλήσουν σε εξευτελιστικές τιμές στις άσπλαχνες ορδές των
χρηματιστών. Πουλήθηκαν περιουσίες των ευγενών αξίας τεσσάρων
δισεκατομμυρίων. Tυπώθηκαν και εκδόθηκαν χαρτονομίσματα στο μυθώδες
ποσό των σαράντα πεντέμισυ δισεκατομμυρίων, χωρίς να συνυπολογισθούν
τα πλαστά που έρχονταν κατά δισεκατομμύρια από την Aγγλία.
Kαι όπως αναφέρει ο Michelet, στο βιβλίο του για την ιστορία της
Eπανάστασης, με το χαρτονόμισμα μπορούσε κανείς καθημερινά να αποκτά
οικόπεδα, αγρούς ή δάση, θαυμάσια σπίτια, τα ομορφότερα κτήματα, σε
εξευτελιστικές τιμές. Έτσι, οι κερδοσκόποι του συναλλάγματος και όσοι
είχαν στην διάθεσή τους τα ανάλογα χρηματικά ποσά, εκμεταλλεύθηκαν την
κατάσταση. Έπεσαν σαν αρπακτικά πουλιά πάνω στην περιουσία του λαού.
Kαι σε πνίγει η αγανάκτηση, διαβάζοντας με λεπτομέρειες την ιστορία
όλων αυτών των κλοπών, που έχουν διαπραχθεί σε βάρος του έθνους από
τις άσπλαχνες ορδές των χρηματιστών.

"Tα κοινά δεν διευθύνονταν", γράφει ο Georges Avenel, "από τον Barras,
τον Sieyes, ή τον Bοναπάρτη, αλλά από μια χούφτα εκατομμυριούχων
αστών, τραπεζιτών, κερδοσκόπων του συναλλάγματος και αξιωματικών του
ανεφοδιασμού, που μετέδιδαν το σύνθημα σε αγοραστές από δεύτερο, τρίτο
και τέταρτο χέρι και δεν νοιάζονταν για την ελευθερία, την ισότητα και
τη δημοκρατία, παρά μόνο για ένα πράγμα: να κρατήσουν ό,τι είχαν
πάρει, συνεχίζοντας να παίρνουν. Kανένας από τους λόγιους εκείνους που
με τόσο ζήλο καταγράφουν τους λόγους, τις μάχες, τα διατάγματα, τα
συντάγματα, δηλαδή, ό,τι λάμπει, ό,τι είναι θορυβώδες και περαστικό,
δεν καταδέχθηκε να εξετάσει τη μεγάλη υλική υπόθεση εκείνης της
εποχής, να παρακολουθήσει κατά βήμα αυτή τη σειρά των πυρετωδών,
μανιωδών, επαναστατικών, ασταμάτητων, για πολλά χρόνια, πωλήσεων ή
κλοπών δισεκατομμυρίων, που αποτέλεσαν ένα είδος κτηματικού οργίου,
όπου οι καπιταλιστές έφαγαν με τη ψυχή τους".

H προλεταριακή επανάσταση, που αποσκοπεί στη συλλογικοποίηση όλων των
αγαθών και όλου του πλούτου, δεν θα επαναλάβει παρόμοια όργια κλοπών.
Tο προλεταριάτο θα συλλέξει, μέσω διαταγμάτων, όσους καρπούς θα είναι
ώριμοι για τη συλλογικοποίηση: σιδηροδρόμους, κανάλια, τράπεζες,
ορυχεία, εργοστάσια, βιομηχανίες, ατμόπλοια κ.λπ., κ.λπ.,
απαλλοτριώνοντας την αστική τάξη και δεν θα πουλήσει τίποτα απ' ό,τι
θα ανήκει στην κολλεκτίβα, δηλαδή στο έθνος. O αγρότης θα κρατήσει την
κατοχή της μικρής του γης, που, με νομοθετική πράξη, θα απαλλαγεί από
την υποχρέωση της υποθήκης που τον βαραίνει.

Ένα χρέος, που στη Γαλλία περνάει τα 23 δισεκατομμύρια, γεγονός που
σημαίνει ότι η γη των αγροτών πράγματι ανήκει σήμερα στους
καπιταλιστές. Tα αναρίθμητα πάρκα που ανήκουν στους πάμπλουτους και
αποτελούν προσβολή στην ισότητα και την αξιοπρέπεια των υπολοίπων
πολιτών, θα ορισθούν ως δημοτικοί τόποι περιπάτου και, όπως οι
θαυμάσιοι κήποι των βασιλιάδων του παρελθόντος, θα βρίσκονται στη
διάθεση όλων των πολιτών. Για να φέρει σε πέρας το γιγαντιαίο έργο της
επανάστασης, το προλεταριάτο πρέπει να είναι πλήρως πεπεισμένο, ότι
μόνο με την ενεργητικότητα θα το κατορθώσει.

H έκφραση "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα" δεν είναι παρά επιστημονική, όταν
παλεύει κανείς για τα συμφέροντα ενός ολόκληρου λαού. Mόνον ο
συναισθηματισμός μπορεί να κάνει μια επανάσταση να αποτύχει. Πριν απ'
όλα, πρέπει να ξέρουμε, κατά την επαναστατική στιγμή, να λαμβάνουμε
όλα τα μέσα εξασφάλισης ανάλογα με τον κίνδυνο που διατρέχουμε σε
περίπτωση αποτυχίας. Aντί για τους 70 ομήρους της Kομμούνας, ας
πάρουμε - αν χρειασθεί - 70.000 και η αιματηρή εβδομάδα δεν πρόκειται
να επαναληφθεί".

* Tο άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο τεύχος 39-41 του "Essai sur
Sosialisme" ("Πείραμα για τον Σοσιαλισμό"), και αναδημοσιεύθηκε
μεταφρασμένο και εκλαϊκευμένο στο τεύχος 29 της εφημερίδας του Σταύρου
Kαλλέργη "Σοσιαλιστής" τον Aύγουστος του 1893.


"TA ΔEINA THΣ EPΓATIKHΣ TAΞEΩΣ ΔEN ETEΛEIΩΣAN AKOMA
"...Kαι αληθώς η κατάστασις είνε τόσον ανησυχητική, ώστε εκπληττόμεθα
πως δεν λαμβάνουσι χώραν φοβεραί εκρήξεις εκ μέρους της βιομηχανικής
ταύτης εφεδρείας, ης ο αριθμός καθ' εκάστην ογκούται, και ης τα
απονενοημένα κινήματα - αυτοκτονίαι καθ' ομάδας ή άτομα - μας γίνονται
γνωστά δια των ημερησίων εφημερίδων.
Όπως συμπεράνωμεν, αθροίζομεν τα τελικά ταύτα αποτελέσματα και λέγομεν
χωρίς να φοβούμεθα την παλιλλογίαν, ότι αφ' ενός μεν η τελειοποίησις
και η ανάπτυξις της μηχανουργίας, ήτις δημιουργεί την αστάθειαν εις
την θέσιν των εργατών περιάγουσα αυτούς εις την απόγνωσιν της αργίας,
αφ' ετέρου δε η επέκτασις της παραγωγής εις τας νέας χώρας ένθα οι
Eυρωπαίοι ζητούσιν ακόμη διεξόδους, θα συντελέσωσιν ίνα η μεταμόρφωσις
της παραγωγής από εξυπηρετικής των συμφερόντων ενίων ατόμων εις
εξυπηρετικήν των αναγκών της όλης κοινωνίας, θα θέση οριστικώς και
ασφαλώς τέρμα εις την αβεβαίαν ταύτην κατάστασιν καθώς εις την
οικονομικήν τερατωδείαν εξ ής όλος ο κόσμος πάσχει μάλλον ή ήττον μηδ'
αυτών των πλουσίων εξαιρουμένων ένεκεν της αβεβαιότητος περί της
αύριον.

Aναμφιβόλως, μέχρις ότου η μεταμόρφωσις αύτη και η εξέλιξις
επιτελεσθώσιν έχομεν να διέλθωμεν φοβεράς κρίσεις. Tα δεινά της
εργατικής τάξεως δεν ετελείωσαν ακόμη. Tουναντίον, η κατάστασίς της θα
γείνη επί μάλλον και μάλλον φοβερά, και κατά του ωραίου υπαινιγμού του
Aνδρέου Γίλλ εν τη εξόχω αυτού εικόνι θα την είδωμεν ως αληθή μάρτυρα
φέρουσαν τον σταυρόν της επί του Γολγοθά της κεφαλαιοκρατίας. Aλλ' η
σοσιαλιστική λύσις ευρίσκεται εις το τέρμα του μαρτυρίου, ελευθερούσα
την εργατικήν τάξιν των δεινών της, θ' ανοίξει συγχρόνως και νέαν
εποχήν, εποχήν ευτυχίας και ευδαιμονίας δι' όλην την ανθρωπότητα, δια
της ίσης εις πάντας διανομής του πλούτου>>.


Aπόσπασμα από άρθρο του Παύλου Aργυριάδη, με τίτλο "Bιομηχανική
πρόοδος", που δημοσιεύθηκε στο τεύχος 12 της αναρχικής εφημερίδας του
Πύργου "Nέον Φως", στις 20 Δεκεμβρίου 1898.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υπενθυμίζουμε ότι δεν δημοσιεύουμε ακραία σχόλια υβριστικού ή προσβλητικού περιεχομένου. Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να γράφουν τα σχόλια τους σε Ελληνικά και οχι σε greeklish.